Wild Collective

Ny Pop-Up

Wild Collective ble startet opp som et samarbeidsprosjekt mellom 6 kvinnelige gründere som alle har fokus på bærekraft og etisk handel.

Wild Collective ble startet opp som et samarbeidsprosjekt mellom 6 kvinnelige grùndere som alle har fokus på bærekraft og etisk handel. Konseptet speiler et behov i en tid der kvinnelige ledere og et grønt skifte aldri har vært viktigere, og tas ut som et livsstilskonsept bestående av både en økologisk café og en helt unik retailopplevelse med freshe produkter innenfor samtlige design- og livsstilskategorier som mote og accessories, kosmetikk, mat, interiør og planter. Alle faller under en bransje som etterlater et enormt avtrykk, og hvor det er behov for positiv endring.

I tillegg til å være et kollektiv av kvinner som har tuftet sin business på bærekraft, vil også hele utformingen av butikken gjøres på en så bærekraftig måte som mulig. Sammen med interiørarkitekt Dorna Lakayan har det blitt skapt et interiørkonsept der aktørene resirkulerer restmaterialer og avfall fra sin egen drift og bruker disse som byggematerialer. Der det ikke er mulig å bruke egne resirkulerte materialer på en hensiktsmessig, ser de til gjenbruk av elementer som allerede er produsert og i mange tilfeller allerede brukt. På denne måten sikrer de at selve prosjektet ikke bidrar til et større fotavtrykk enn nødvendig fra oppussing og innkjøp av nyproduserte møbler.

“Uansett hvor mye fokus vi som bedrifter har på bærekraft og etisk drift, slipper vi dessverre ikke unna en del ting. De fleste av oss jobber med innkjøp av produkter og råvarer som videreselges, og da er emballasje i ulike former uunngåelig. Å kunne bruke disse på en smart måte er den perfekte måten å sikre et så lite avtrykk som mulig når vi pusser opp lokalet. I tillegg til at disse materialene speiler oss som aktører – så dette blir en tydelig del av vår identitet i en positiv forstand. I tillegg til dette finnes det et hav av brukte ting folk ikke vil ha på kanaler som finn.no og materiellrester fra ulike byggeplasser som også helt fint kan brukes. Så om man er litt kreativ finnes det ingen grunn til å kjøpe alt nytt, når man både kan spare miljø og penger ved å være litt kreative med både innkjøp og løsninger.” forteller Elisabeth Nyström, deleier i Oh Yes og prosjektleder for Wild Collective.

Jentene i Wild Collective ønsker å bevise at det er mulig å ha 100% fokus på bærekraft, velvære og etisk handel uten at man må inngå kompromiss på verken kvalitet eller design.

“Det er jo dette som er fremtiden! Når du kommer til oss kommer du til et univers der det bugner av fantastisk mat og drikke, skikkelig kvalitetskaffe og vakre produkter. Miljøet speiler vårt positive budskap, og skal gi en skikkelig følelse av hverdagsluksus, som igjen gjør at du ikke har lyst til å dra.” forteller Jenny Andersen, gründeren bak SoHo Urban Eatery, og den opprinnelige pådriveren av prosjektet.

OM AKTØRENE:

SOHO Urban Eatery

SOHO Urban eatery er stedet der plantebasert og urban mat møter det klassiske håndverksbakeriet i grønne og tilbakelente omgivelser.
Bedriften ble startet av Jenny Andersen i 2015 da hun åpnet sin første café i Drammen som 25 åring. I 2017 etablerte SOHO sin andre café i toppetasjen på Oslo City, og har i tillegg en egen catering og event avdeling samt sitt helt egne RAW-bakery.

SOHO ́s hjerte banker for å spre budskapet om fargerik, sunn og ren mat for alle! Dette var også en av tankene ved etablering på kjøpesenter, for å ta opp kampen mot fast food og store kjeder.

Andre hjertesaker for SOHO er å være bærekraftig for både miljø og kultur. Derfor er 60% av menyen kortreist, økologisk og sesongbasert, sløyfet opp med et zero-waste konsept og en “null plast policy” anno 2019.
SOHO Urban Eatery har en null plast policy og gikk faktisk fra 1. Januar 2019 helt bort fra plast i take away produkter og oppbevarings emballasje. De jobber med leverandører daglig for å få ned plastbruk, har et totalt zero-waste konsept som gjør at deres meny alltid er levende.

“SOHO er samlingsstedet for de med fokus på økologi og kvalitet”

Soho Urban Eatery Soho Urban Eatery

Oh Yes

Oh Yes er et brand agency og en distributør som sier ja til produkter som er både bærekraftige, rene, etisk handlet og sunne uten kompromiss på kvalitet eller design.

De jobber i dag med 9 ulike merkevarer der produsentene ønsker å gjøre en positiv endring i matindustrien gjennom mer etisk handel, økologiske råvarer, færre tilsetninger og mer bærekraftig emballasje – i tillegg til å smake god og gjøre kroppen godt. De har på kort tid bygget opp samtlige merkevarer som markedsledere, i sin nisje, i det norske markedet. Byrået ble startet av søstrene Elisabeth og Annette i 2017, som begge har bakgrunn innenfor salg, markedsføring og design kombinert med en brennende lidenskap for mat i relasjon til velvære og bærekraft. I tillegg til å jobbe med internasjonale brands som importør, jobber de også med Norske aktører som ønsker å gjøre bærekraft og velvære til et tydelig konkurransefortrinn gjennom tjenester innenfor design, identitet, markedsføring og innhold. Oh Yes var blant annet ansvarlig for re-design av SoHo Urban eatery sin grafiske profil i 2019.

Oh Yes Oh Yes

Miss Mathiesen

Miss Mathiesen er et norsk smykkemerke som ble startet av Erica Mathiesen i 2016. Smykkene har satt et tydelig visuelt stempel som strekker seg langt forbi følelsen av det ordinære og tradisjonelle som markedet allerede har og tilby. Smykkene designes og håndplukkes av Erica, og blir så produsert i et familiedrevet smykkestudio i Jaipur i India og et i Karachi i Pakistan. Miss Mathiesen samarbeider tett med sine produsenter i både India og Pakistan, og er involvert i hele skapelsesprosessen, hvor alt lages for hånd av dyktige håndverkere, som har lært de tradisjonelle teknikkene gjennom generasjoner. Det er viktig for Miss Mathiesen at alle produkter er etisk produsert, og målet er å etterhvert kunne tilbakeføre deler av overskuddet til utdanning av unge håndverkere i de respektive landene.

Miss Mathiesen Miss Mathiesen

Green Spirit

Green Spirit har i over et tiår håndplukket bærekraftige, økologiske og veganske beauty brands til det norske markedet og brenner for etisk kosmetikk som ikke går på bekostning av kvalitet, dyrevelferd, miljø eller helse. Hele veien har de jobbet nøyaktig, ærlig og kompromissløst for å gi kundene trygghet og et mer bærekraftig valg i kosmetikkbransjen.

Green Spirit ble etablert i 2008 av Ingunn Mathisen med et mål om å gjøre giftfri, helsevennlig og trygg kosmetikk tilgjengelig i Norge. Som totalleverandør av økologisk kosmetikk distribuerer Green Spirit til butikkjeder og salonger over hele landet og direkte til privatkunder via nettbutikken GreenSpirit.no. I 2016 åpnet Green Spirit Concept Store i Holtegata 32 i Oslo for å kunne tilby personlig veiledning og muligheten for kundene å lukte, se og føle produktene.

Green Spirit – økologiske produkter for skjønnhet og velvære med respekt for naturen, dyrene og mennesket.

Green Spirit Green Spirit

Confettibird

Confettibird er et norsk klesmerke som ble startet av Camilla Volden i 2018.
Ideen bak Confettibird har vokst seg stor over flere år, og er et resultat av Camillas lidenskap for å skape opplevelser og godfølelse for folk rundt seg.
I herlig pay-it-forward mentalitet, så er kolleksjonene en hyllest til Camillas venner og inspiratorer – de menneskene som alltid gir det ekstra giret og strør confetti i hverdagen til seg selv og andre.

For hver kolleksjon tilfører Camilla et nytt eventyr, hvor hun tar med seg sine utvalgte confettibirds ut på en reise.
På denne reisen lanseres kolleksjonene, og plaggene kommer til liv sammen med disse menneskene og den ekte go`følelsen!

Camilla jobber bevisst med små produksjoner og med gode kvaliteter som skal vare, i kombinasjon med tidløse snitt og en leken stil.
Hun mener bærekraft er en felles oppgave vi alle har, og nøkkelen ligger også mye i den grunnleggende kommunikasjonen, og på hvordan man faktisk diskuterer og velger å løse alle utfordringer med sine samarbeidspartnere. Man må snakke om bærekraft og utfordre til det bedre, og dette er en viktig del av hennes hverdag når hun på daglig basis jobber i tett samarbeid med sine produsenter.

Confettibird skal alltid dyrke den gode følelsen i alle ledd.

Confettibird Confettibird

Botanik

Det krever mot å tenke nytt, men Botanik tilbyr deg en hverdagsluksus du ikke finner overalt. Siden september 2017 har Hedda og Tessi jobbet med å skape et lite univers av blomster, planter og en hel haug med ting du ikke trodde du skulle finne i en blomsterbutikk. Skal det være et håndlaget fair trade hundebånd med den buketten?

Botanik er et sted der du hver uke kan la deg inspirere av nyheter – enten til deg selv, eller som den perfekte gave til den som har alt. Vi ønsker å tilby unike produkter som kan gi feriefølelse – hver dag.

Ingen oppgave er for stor eller for liten og i tiden fremover skal vi strekke oss langt for å gjøre ting ingen har gjort før oss. Vår drøm er å dekorere enhver situasjon med planter og blomster, både til privat og bedrift. Vi tilbyr uforpliktende levering av blomster hver uke, planter til kontor, styling til eventer og mye mer.

 

Ved å revolusjonere en svært tradisjonell bransje vil vi gi frisk pust til videre generasjoner og vi gleder oss til å se hva fremtiden vil bringe!

Botanik Botanik

Velkommen til Wild Collective i 1. etasje på EGER!

Wild Collective ble startet opp som et samarbeidsprosjekt mellom 6 kvinnelige grùndere som alle har fokus på bærekraft og etisk handel. Konseptet speiler et behov i en tid der kvinnelige ledere og et grønt skifte aldri har vært viktigere, og tas ut som et livsstilskonsept bestående av både en økologisk café og en helt unik retailopplevelse med freshe produkter innenfor samtlige design- og livsstilskategorier som mote og accessories, kosmetikk, mat, interiør og planter. Alle faller under en bransje som etterlater et enormt avtrykk, og hvor det er behov for positiv endring.

I tillegg til å være et kollektiv av kvinner som har tuftet sin business på bærekraft, vil også hele utformingen av butikken gjøres på en så bærekraftig måte som mulig. Sammen med interiørarkitekt Dorna Lakayan har det blitt skapt et interiørkonsept der aktørene resirkulerer restmaterialer og avfall fra sin egen drift og bruker disse som byggematerialer. Der det ikke er mulig å bruke egne resirkulerte materialer på en hensiktsmessig, ser de til gjenbruk av elementer som allerede er produsert og i mange tilfeller allerede brukt. På denne måten sikrer de at selve prosjektet ikke bidrar til et større fotavtrykk enn nødvendig fra oppussing og innkjøp av nyproduserte møbler.

“Uansett hvor mye fokus vi som bedrifter har på bærekraft og etisk drift, slipper vi dessverre ikke unna en del ting. De fleste av oss jobber med innkjøp av produkter og råvarer som videreselges, og da er emballasje i ulike former uunngåelig. Å kunne bruke disse på en smart måte er den perfekte måten å sikre et så lite avtrykk som mulig når vi pusser opp lokalet. I tillegg til at disse materialene speiler oss som aktører – så dette blir en tydelig del av vår identitet i en positiv forstand. I tillegg til dette finnes det et hav av brukte ting folk ikke vil ha på kanaler som finn.no og materiellrester fra ulike byggeplasser som også helt fint kan brukes. Så om man er litt kreativ finnes det ingen grunn til å kjøpe alt nytt, når man både kan spare miljø og penger ved å være litt kreative med både innkjøp og løsninger.” forteller Elisabeth Nyström, deleier i Oh Yes og prosjektleder for Wild Collective.

Jentene i Wild Collective ønsker å bevise at det er mulig å ha 100% fokus på bærekraft, velvære og etisk handel uten at man må inngå kompromiss på verken kvalitet eller design.

“Det er jo dette som er fremtiden! Når du kommer til oss kommer du til et univers der det bugner av fantastisk mat og drikke, skikkelig kvalitetskaffe og vakre produkter. Miljøet speiler vårt positive budskap, og skal gi en skikkelig følelse av hverdagsluksus, som igjen gjør at du ikke har lyst til å dra.” forteller Jenny Andersen, gründeren bak SoHo Urban Eatery, og den opprinnelige pådriveren av prosjektet.

OM AKTØRENE:

SOHO Urban Eatery

SOHO Urban eatery er stedet der plantebasert og urban mat møter det klassiske håndverksbakeriet i grønne og tilbakelente omgivelser.
Bedriften ble startet av Jenny Andersen i 2015 da hun åpnet sin første café i Drammen som 25 åring. I 2017 etablerte SOHO sin andre café i toppetasjen på Oslo City, og har i tillegg en egen catering og event avdeling samt sitt helt egne RAW-bakery.

SOHO ́s hjerte banker for å spre budskapet om fargerik, sunn og ren mat for alle! Dette var også en av tankene ved etablering på kjøpesenter, for å ta opp kampen mot fast food og store kjeder.

Andre hjertesaker for SOHO er å være bærekraftig for både miljø og kultur. Derfor er 60% av menyen kortreist, økologisk og sesongbasert, sløyfet opp med et zero-waste konsept og en “null plast policy” anno 2019.
SOHO Urban Eatery har en null plast policy og gikk faktisk fra 1. Januar 2019 helt bort fra plast i take away produkter og oppbevarings emballasje. De jobber med leverandører daglig for å få ned plastbruk, har et totalt zero-waste konsept som gjør at deres meny alltid er levende.

“SOHO er samlingsstedet for de med fokus på økologi og kvalitet”

Soho Urban Eatery Soho Urban Eatery

Oh Yes

Oh Yes er et brand agency og en distributør som sier ja til produkter som er både bærekraftige, rene, etisk handlet og sunne uten kompromiss på kvalitet eller design.

De jobber i dag med 9 ulike merkevarer der produsentene ønsker å gjøre en positiv endring i matindustrien gjennom mer etisk handel, økologiske råvarer, færre tilsetninger og mer bærekraftig emballasje – i tillegg til å smake god og gjøre kroppen godt. De har på kort tid bygget opp samtlige merkevarer som markedsledere, i sin nisje, i det norske markedet. Byrået ble startet av søstrene Elisabeth og Annette i 2017, som begge har bakgrunn innenfor salg, markedsføring og design kombinert med en brennende lidenskap for mat i relasjon til velvære og bærekraft. I tillegg til å jobbe med internasjonale brands som importør, jobber de også med Norske aktører som ønsker å gjøre bærekraft og velvære til et tydelig konkurransefortrinn gjennom tjenester innenfor design, identitet, markedsføring og innhold. Oh Yes var blant annet ansvarlig for re-design av SoHo Urban eatery sin grafiske profil i 2019.

Oh Yes Oh Yes

Miss Mathiesen

Miss Mathiesen er et norsk smykkemerke som ble startet av Erica Mathiesen i 2016. Smykkene har satt et tydelig visuelt stempel som strekker seg langt forbi følelsen av det ordinære og tradisjonelle som markedet allerede har og tilby. Smykkene designes og håndplukkes av Erica, og blir så produsert i et familiedrevet smykkestudio i Jaipur i India og et i Karachi i Pakistan. Miss Mathiesen samarbeider tett med sine produsenter i både India og Pakistan, og er involvert i hele skapelsesprosessen, hvor alt lages for hånd av dyktige håndverkere, som har lært de tradisjonelle teknikkene gjennom generasjoner. Det er viktig for Miss Mathiesen at alle produkter er etisk produsert, og målet er å etterhvert kunne tilbakeføre deler av overskuddet til utdanning av unge håndverkere i de respektive landene.

Miss Mathiesen Miss Mathiesen

Green Spirit

Green Spirit har i over et tiår håndplukket bærekraftige, økologiske og veganske beauty brands til det norske markedet og brenner for etisk kosmetikk som ikke går på bekostning av kvalitet, dyrevelferd, miljø eller helse. Hele veien har de jobbet nøyaktig, ærlig og kompromissløst for å gi kundene trygghet og et mer bærekraftig valg i kosmetikkbransjen.

Green Spirit ble etablert i 2008 av Ingunn Mathisen med et mål om å gjøre giftfri, helsevennlig og trygg kosmetikk tilgjengelig i Norge. Som totalleverandør av økologisk kosmetikk distribuerer Green Spirit til butikkjeder og salonger over hele landet og direkte til privatkunder via nettbutikken GreenSpirit.no. I 2016 åpnet Green Spirit Concept Store i Holtegata 32 i Oslo for å kunne tilby personlig veiledning og muligheten for kundene å lukte, se og føle produktene.

Green Spirit – økologiske produkter for skjønnhet og velvære med respekt for naturen, dyrene og mennesket.

Green Spirit Green Spirit

Confettibird

Confettibird er et norsk klesmerke som ble startet av Camilla Volden i 2018.
Ideen bak Confettibird har vokst seg stor over flere år, og er et resultat av Camillas lidenskap for å skape opplevelser og godfølelse for folk rundt seg.
I herlig pay-it-forward mentalitet, så er kolleksjonene en hyllest til Camillas venner og inspiratorer – de menneskene som alltid gir det ekstra giret og strør confetti i hverdagen til seg selv og andre.

For hver kolleksjon tilfører Camilla et nytt eventyr, hvor hun tar med seg sine utvalgte confettibirds ut på en reise.
På denne reisen lanseres kolleksjonene, og plaggene kommer til liv sammen med disse menneskene og den ekte go`følelsen!

Camilla jobber bevisst med små produksjoner og med gode kvaliteter som skal vare, i kombinasjon med tidløse snitt og en leken stil.
Hun mener bærekraft er en felles oppgave vi alle har, og nøkkelen ligger også mye i den grunnleggende kommunikasjonen, og på hvordan man faktisk diskuterer og velger å løse alle utfordringer med sine samarbeidspartnere. Man må snakke om bærekraft og utfordre til det bedre, og dette er en viktig del av hennes hverdag når hun på daglig basis jobber i tett samarbeid med sine produsenter.

Confettibird skal alltid dyrke den gode følelsen i alle ledd.

Confettibird Confettibird

Botanik

Det krever mot å tenke nytt, men Botanik tilbyr deg en hverdagsluksus du ikke finner overalt. Siden september 2017 har Hedda og Tessi jobbet med å skape et lite univers av blomster, planter og en hel haug med ting du ikke trodde du skulle finne i en blomsterbutikk. Skal det være et håndlaget fair trade hundebånd med den buketten?

Botanik er et sted der du hver uke kan la deg inspirere av nyheter – enten til deg selv, eller som den perfekte gave til den som har alt. Vi ønsker å tilby unike produkter som kan gi feriefølelse – hver dag.

Ingen oppgave er for stor eller for liten og i tiden fremover skal vi strekke oss langt for å gjøre ting ingen har gjort før oss. Vår drøm er å dekorere enhver situasjon med planter og blomster, både til privat og bedrift. Vi tilbyr uforpliktende levering av blomster hver uke, planter til kontor, styling til eventer og mye mer.

 

Ved å revolusjonere en svært tradisjonell bransje vil vi gi frisk pust til videre generasjoner og vi gleder oss til å se hva fremtiden vil bringe!

Botanik Botanik

Velkommen til Wild Collective i 1. etasje på EGER!